Ross Chastain overtakes William Byron late to win Coca-Cola 600 at Charlotte

 


Bem-vindo à festa, Ross Chastain — e aos playoffs da NASCAR Cup Series, aliás.

Largando do final do grid em um carro reserva, sua equipe precisou de uma noite inteira para se preparar. Chastain superou o carro dominante de William Byron para vencer a Coca-Cola 600 no domingo à noite no Charlotte Motor Speedway.

RELACIONADO: Resultados da corrida 

Byron liderou 283 das 400 voltas e dominou as três primeiras etapas da corrida mais longa da NASCAR. Chastain liderou as seis últimas etapas após mergulhar abaixo do Chevrolet de Byron na entrada da Curva 1 na volta 395 e deslizar para cima na Curva 2 para ultrapassar Byron na saída da curva.

Chastain cruzou a linha de chegada 0,673 segundos à frente do piloto da Hendrick Motorsports para vencer pela primeira vez nesta temporada, a primeira vez em Charlotte e a sexta vez em sua carreira.

Foi muito diferente do treino de sábado, quando Chastain furou um pneu do seu Chevrolet nº 1 e bateu no muro externo entre as curvas 3 e 4, forçando sua equipe Trackhouse Racing a construir um carro reserva.

Incapaz de fazer uma corrida de qualificação, Chastain recebeu a bandeira verde em 40º e passou o resto da corrida trabalhando metodicamente para chegar à frente.

Chastain tinha apenas admiração por sua organização Trackhouse.

“Quando saí da loja ontem à noite, fui até lá e sentei neste carro pela primeira vez”, disse Chastain. “Eram umas 10 horas quando saí. Eles trabalharam até 2h30. Voltaram às 5h30 da manhã. A maioria deles dirige de 30 a 45 minutos para casa. Um banho rápido, eu acho. Nem sei se dormiram. Voltam lá às 5h30. Eles deixam tudo pronto, e essa é a dedicação que a Trackhouse exige. Havia pessoas lá que estavam de folga no sábado ontem e vieram.”

“Correr naquela volta final na (Coke) 600 e ultrapassar dois carros que tinham sido muito melhores a noite toda... (o chefe de equipe) Phil Surgen queria que eu parasse nos boxes duas voltas antes (na fase final). Dei duas voltas a mais (até a volta 350) só por causa de uma pequena confusão. Cara, isso valeu a pena no final. Esses Goodyear Eagles aguentaram mais porque estavam um pouco mais descansados.”

“Nossa, acabamos de ganhar os 600m!”

Vencedor da corrida da NASCAR Xfinity Series no sábado em Charlotte, Byron ficou compreensivelmente desapontado por não ter conseguido completar a varredura.

"Ele estava me alcançando e eu estava tentando apenas me defender", disse Byron sobre a corrida final decisiva. "Eu estava ficando um pouco tenso. Aí, o cenário com os carros que estavam por perto (Hamlin após sua parada não programada e Joey Logano) foi difícil."

Então, sim, ele me ultrapassou e conseguiu chegar ao fundo e me tirar da (Curva) 2. Foi decepcionante liderar tantas voltas e um esforço tão grande de toda a nossa equipe. É, acho que eu poderia ter previsto aquela última volta um pouco melhor. Corri com ar sujo por um bom tempo e esquentei meus pneus. Aí perdemos um bom tempo, e o 45 (Tyler Reddick) quase bateu na nossa frente. É, que pena.

“Continuaremos e tentaremos organizar corridas assim.”

Chastain, no entanto, não foi um fator para a liderança, já que Byron e Denny Hamlin lutaram pela primeira posição em uma emocionante terceira etapa, na qual trocaram a liderança nove vezes.

Após o intervalo na metade da prova, quando os carros pararam no pit lane para homenagear os heróis americanos caídos com um momento de silêncio, Byron não estava tão dominante quanto nas duas primeiras etapas. Hamlin o perseguiu impiedosamente até que Zane Smith rodou na curva 2, causando a quinta bandeira amarela na volta 237.

Um acidente envolvendo cinco carros na Curva 4, nove voltas depois, eliminou o Ford de Ryan Blaney e os Chevrolets de Kyle Larson e Daniel Suarez. Hamlin ultrapassou Byron após a relargada e o ultrapassou na volta 262, assumindo a liderança.

Mais forte na reta final, no entanto, Byron recuperou a liderança na volta 291 e superou Hamlin e Carson Hocevar para completar a vitória nas três primeiras etapas. Hocevar era um candidato a pelo menos uma colocação entre os cinco primeiros até que uma falha no motor encerrou sua corrida após 307 voltas.

Hamlin continuou a desafiar nas últimas 100 voltas, até que um erro no pit lane frustrou suas chances de vitória. Durante o último pit stop com bandeira verde na volta 348, a equipe de Hamlin não conseguiu colocar o segundo tanque de combustível no carro, e Hamlin saiu da disputa com um pit stop não planejado na volta 388.

"Não sou um cara de box, mas tentei fazer tudo o que pude pela equipe Toyota do National Debt Relief", disse Hamlin. "Tínhamos um ótimo carro e foi divertido brigar na frente. Foi uma batalha e tanto."

“Eu gostaria de ter continuado, mas infelizmente não consegui colocar gasolina suficiente e tive que voltar.”

O pole position Chase Briscoe superou uma violação de pneu em seu primeiro pit stop e terminou em terceiro. AJ Allmendinger terminou em quarto e Brad Keselowski em quinto, conquistando seu primeiro top 10 da temporada.

Chase Elliott, Michael McDowell, Christopher Bell, Ryan Preece e Noah Gragson completaram o top 10.

Ainda bem que Larson se diz ter memória curta, porque domingo foi um dia para esquecer para o piloto do Chevrolet nº 5 da Hendrick Motorsports. Depois de rodar na esteira de Takuma Sato na volta 92 das 500 Milhas de Indianápolis e sair da corrida, Larson voou para Charlotte para largar na primeira fila da Coke 600.

Por um breve período, a sorte de Larson melhorou. Ele ultrapassou Byron na volta 9 e assumiu a liderança por 33 voltas. Durante essa corrida, porém, Larson bateu no muro externo. Na volta 42, ele rodou na curva 4 e deslizou lateralmente pela grama no tri-oval.

"A ponta do pé pode ter saído um pouco", Larson comunicou por rádio ao chefe da equipe, Cliff Daniels. "Bati com bastante força na parede, e não em esquadro. Verifique, por favor."

O ângulo do pneu estava mais do que ligeiramente desalinhado, e repetidas paradas nos boxes não conseguiram corrigir o problema. O dia esquecível de Larson terminou com o acidente envolvendo cinco carros na volta 246, quando o carro de Daniel Suárez, que rodou, deu o golpe de misericórdia na suspensão do Chevrolet de Larson.

"Simplesmente cometi muitos erros esta noite, e isso me deixou para trás", disse Larson após uma visita ao posto de saúde. "Eu me perdi (enquanto) liderava no início e bati no muro, o que nos deixou para trás, mas acho que nossa equipe recuperou o carro em melhores condições."

"Odeio o jeito que o dia passou. Queria poder recomeçar e tentar de novo amanhã."

A 700ª largada de Jimmie Johnson na Cup Series chegou ao fim de forma igualmente repentina. Na Curva 4, na volta 112, o Toyota nº 84 de Johnson se liberou e alcançou os carros de Cole Custer e Connor Zilisch, o fenômeno da Xfinity Series que fazia sua primeira largada na Cup em uma pista oval.

Johnson abandonou a corrida em 40º. Zilisch perseverou e chegou em 23º.

NOTA: A inspeção pós-corrida na garagem da NASCAR Cup Series foi tranquila, confirmando Chastain como o vencedor da corrida.

 Welcome to the party, Ross Chastain — and to the NASCAR Cup Series Playoffs, for that matter.

Starting from the rear of the field in a backup car, his team needed all night to prepare, Chastain ran down the dominant car of William Byron to win Sunday night’s Coca-Cola 600 at Charlotte Motor Speedway.

RELATED: Race results | At-track photos

Byron led 283 of 400 laps and swept the first three stages of NASCAR’s longest race. Chastain led the final six after diving below Byron’s Chevrolet entering Turn 1 on Lap 395 and sliding up in Turn 2 to clear Byron off the corner.

Chastain crossed the finish line 0.673 seconds ahead of the Hendrick Motorsports driver to win for the first time this season, the first time at Charlotte and the sixth time in his career.

It was a far cry from Saturday’s practice, when Chastain blew a tire on his No. 1 Chevrolet and crashed into the outside wall between Turns 3 and 4, ultimately forcing his Trackhouse Racing team to build a backup car.

Unable to make a qualifying run, Chastain took the green flag in 40th and spent the rest of the race methodically working his way toward the front.

Chastain had nothing but admiration for his Trackhouse organization.

“When I left the shop last night, I went over and sat in this car for the first time,” Chastain said. “It was about 10 o’clock when I left. They worked until 2:30. They were back at 5:30 this morning. Most of them drive 30, 45 minutes home. A little shower, I think. I don’t even know if they slept. Back there at 5:30. They get this thing ready, and that’s the dedication it takes from Trackhouse. There were people there that had their Saturdays off yesterday, and they came in.

“To drive on that final run in the (Coke) 600 and pass two cars that had been way better all night … (crew chief) Phil Surgen wanted me to pit two laps earlier (in the final stage). I went two laps longer (to Lap 350) just out of a little bit of confusion. Man, that paid off at the end. These Goodyear Eagles held on longer because they were a little bit fresher.

“Holy cow, we just won the 600!”

Winner of Saturday’s NASCAR Xfinity Series race at Charlotte, Byron was understandably disappointed at his failure to complete the sweep.

“He was catching me, and I was trying to just defend,” Byron said of the decisive final run. “I was getting a little bit tight. Then the scenario there with the cars we were around (Hamlin after his unscheduled stop and Joey Logano), it was tough.

“So, yeah, he got a run on me and was able to get to the bottom and clear me off of (Turn) 2. Disappointing just to lead that many laps and such a great effort by our whole team. Yeah, I guess I could have anticipated that last run a little better. I ran in dirty air for a long time and heated my tires up. Then we lost a chunk of time, and the 45 (Tyler Reddick) about crashed in front of us. Yeah, sucks.

“We’ll just keep going and keep trying to put races together like that.”

Chastain, however, wasn’t a factor for the lead as Byron and Denny Hamlin battled for the top spot in a thrilling third stage that saw them swap the lead nine times.

After the halfway break, when the cars stopped on pit road to honor America’s fallen heroes with a moment of silence, Byron was not as dominant as he had been in the first two stages. Hamlin hounded him mercilessly until Zane Smith spun off Turn 2 to cause the fifth caution on Lap 237.

A five-car wreck in Turn 4 nine laps later eliminated the Ford of Ryan Blaney and the Chevrolets of Kyle Larson and Daniel Suarez. Hamlin ran down Byron after the subsequent restart and passed him for the lead on Lap 262.

Stronger on the long run, however, Byron reclaimed the top spot on Lap 291 and held off Hamlin and Carson Hocevar to complete a sweep of the first three stages. Hocevar was a contender for at least a top-five finish until an engine failure ended his race after 307 laps.

Hamlin continued to challenge in the final 100 laps, until a mistake on pit road foiled his winning chances. During the final green-flag pit stop on Lap 348, Hamlin’s crew failed to get the second can of fuel in the car, and Hamlin bowed out of contention with an unplanned pit stop on Lap 388.

“I’m not a pit guy, but I tried to do everything I could for the National Debt Relief Toyota team,” Hamlin said. “We had a great car, and it was fun battling up front. It was a heck of a battle there.

“I would have liked to see it through, but unfortunately, just didn’t get enough gas in it and had to come back in.”

Pole winner Chase Briscoe overcame a tire violation on his first pit stop to finish third. AJ Allmendinger ran fourth and Brad Keselowski came home fifth, posting his first top-10 result of the season.

Chase Elliott, Michael McDowell, Christopher Bell, Ryan Preece and Noah Gragson completed the top 10.

It’s a good thing Larson has a self-professed short memory, because Sunday was a day to forget for the driver of the No. 5 Hendrick Motorsports Chevrolet. After spinning in Takuma Sato’s wake on Lap 92 of the Indianapolis 500 and falling out of the race, Larson flew to Charlotte to start on the front row for the Coke 600.

For a short while, Larson’s fortunes improved. He passed Byron for the lead on Lap 9 and stayed out front for 33 circuits. During that run, however, Larson slapped the outside wall. On Lap 42, he spun off Turn 4 and slid sideways through the turf in the tri-oval.

“The toe might be barely off,” Larson radioed to crew chief Cliff Daniels. “I hit the wall pretty hard, and not square. Check it, please.”

The toe (tire angle) was more than barely off, and repeated pit stops couldn’t make it right. Larson’s forgettable day ended in the five-car accident on Lap 246 when the spinning car of Daniel Suárez applied the coup de grace to the suspension of Larson’s Chevrolet.

“Just too many mistakes on my end tonight, and it got me behind,” Larson said after a trip to the infield care center. “I got loose in (while) leading early and smacked the wall and just kind of got us behind, but I thought our team got the car back in better shape there.

“I hate the way that the day went. I wish I could just reset and try again tomorrow.”

Jimmie Johnson’s 700th Cup Series start came to an end just as suddenly. In Turn 4 on Lap 112, Johnson’s No. 84 Toyota broke loose and collected the cars of Cole Custer and Connor Zilisch, the Xfinity Series phenom who was making his first Cup start on an oval track.

Johnson retired from the race in 40th. Zilisch persevered to come home 23rd.

NOTE: Post-race inspection in the NASCAR Cup Series garage was all clear, confirming Chastain as the race winner.

 Por: Nascar 
Tradução: Autoral 


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